Vi tilbyder et bredt udvalg af foredrag og kurser om stress og trivsel. Lad os skræddersy dét, der passer bedst til din virksomhed, dine ledere og dine medarbejdere.

I takt med, at stress er noget, flere og flere taler om, er det gået hen og blevet et mere og mere hult begreb. Dybest set ved mange ikke, hvad folk mener, når de siger, de er stressede. Myter og begreber som ”positiv stress”, at ”travlhed er godt” og ”det er et grundvilkår, vi må lære at leve med” er bare med til at gøre det hele meget mere forvirrende. Stress er en tilstand af fysisk og psykisk ubalance og bestemt heller ikke sundt i længden. Vi kan dø af stress.

Stress er for mange en kompliceret affære, men det er vigtigt at forstå, at det komplicerede ikke handler om, hvorvidt man er stresset. Det er enkelt at finde ud af, for det kan måles. Det komplicerede er årsagen, og den kan findes på arbejdspladsen, men så sandelig også uden for.

Hårde neurologiske facts viser, at den enkelte må tage mere ansvar for sit eget velbefindende, hvis ikke det psykiske arbejdsmiljø skal få så alvorlige konsekvenser som udbrændthed, stress eller psykosomatiske lidelser. Vi må have redskaber til at tackle de pressede situationer, der uundgåeligt vil opstå på vores arbejdspladser. Samtidig må vi forstå, at stress ikke bare kan håndteres ved fif og smarte tricks. Det er en proces, der kan tage lang tid.

Dette kursus er til den, som mangler konkrete redskaber til at tackle sin hverdag, både privat og arbejdsmæssigt.

Eksempel på indhold (indholdet kan desuden aftales mere specifikt med den enkelte underviser):

  • Hvad er stress? Hjernen og stress. De sidste års hjerneforskning har ændret vores opfattelse af stress.
  • Hvilke symptomer fortæller mig, at jeg er stresset.
  • Hvad der giver dig stress? Stresskilder og årsager. Stress som en dårlig vane. Stress starter i barndommen, hvor vi lægger kimen til uhensigtsmæssige måder at tænke på.
  • Hvilke konsekvenser har stress for din organisme? Hvor farligt er det? Hvilke sygdomme får man typisk, hvis man er stresset?
  • Stresshåndtering. Tekniker og redskaber til at skabe trivsel for dig selv igen.
  • Følelser og stress. Følelser har stor betydning for, hvilke stresshormoner du producerer.

Dit udbytte af kurset vil være:

  • Viden om stress.
  • Kende definitioner på de forskellige begreber, der anvendes omkring stress, og kan tage stilling til betydningen af stress på egen arbejdsplads.
  • Identificere stress og kende håndteringsmulighederne.
  • Kan sætte evidensbaseret forebyggelse på dagsordenen og planlægge samarbejdet med ledelse og kollegaer omkring forebyggelse og konkrete sager.
  • Kan udforme ”før, under og efter stress” -retningslinjer eller tilføje det til stresspolitikken.
  • At håndtere stress ved at blive bedre til at afbalancere din energi og dine ressourcer.
  • At lære at slappe af og koble fra, så dine problemer ikke for lov at fylde dit hoved 24 timer i døgnet.
  • At få redskaber til at styrke trivsel og forebygge stress.

Indhold og omfang tilpasses efter behov.