Kommunikation og samarbejde

Vi ved godt, at samarbejdet og en god kontakt med kollegaerne betyder alt for arbejdsglæden, men hvorfor er det så svært at få det til at fungere? Hvem er det, der skal ændre sig, for at få “hjulene” til at køre, og hvordan får vi dem til det?

Utilfredshed med samarbejdet er ofte karakteriseret ved utilfredshed med “de andre” – Vi mener for det meste, at vi selv er fleksible og imødekommende.
Man kan undre sig over, hvem “de andre” er, når vi nu alle synes, vi gør, hvad vi kan for at få tingene til at fungere.

Samarbejde kræver i reglen en række fælles vedtagne regler, som alle kan gå ind for.
Samarbejde kræver respekt for kollegaernes anderledes metoder, værdier og holdninger. De største årsager til problemer i et samarbejde er uløste konflikter og usagte meninger!

Kommunikation er grundstenen i al samvær med andre mennesker, hvad enten den er verbal eller nonverbal. Derfor er det også vigtigt, at vi forstår, hvad kommunikation består af, hvad vi selv tilfører den, og hvad vores samtalepartner tilfører.

At føre en ligeværdig kommunikation uden manipulation og dis-respekt er en kunst, vi ikke umiddelbart har de største kompetencer indenfor. De fleste af os er opdraget til at holde utilfredsheder for os selv, undgå konflikter og lave vore egne regler, så vi kan klare os i det daglige fællesskab. Det kan få store konsekvenser i form af sladder, dårlig stemning og manglende respekt for regler vedtaget i fællesskab.
At føre en ligeværdig kommunikation, hvor alle bliver hørt og får sagt, hvad de vil, er en forudsætning for et godt psykisk arbejdsmiljø og for et godt samarbejde.

Indhold og omfang tilpasses efter behov.