Ledelse og stress

Vi tilbyder et bredt udvalg af foredrag og kurser om stress og trivsel. Lad os skræddersy dét, der passer bedst til din virksomhed, dine ledere og dine medarbejdere. 

Målgruppe: Ledelsesgruppen

Ledelsesgruppen deles op i to (eller flere) grupper med 8-10 personer, der hver har 4 x 3 timer med fokus på ledelse og stress.

Form ved hvert møde:

  • Oplæg fra konsulenten
  • Diskussion af oplæg + cases
  • Målsætning til næste mødegang

Ud fra denne struktur arbejdes der overordnet med følgende tematikker:

  • Definition af stress – og for meget arbejdspres
  • Hvordan mærker man stress?
  • Hvordan bliver man opmærksom på sine egne signaler?
  • Hvordan håndterer man sin stress og sit arbejdspres hensigtsmæssigt?
  • Hvad kan man gøre for at reducere og forebygge stress?
  • Hvem har ansvaret for at sige fra?
  • Hvorfor er det som leder særlig vigtigt at være opmærksom på stress?
  • Hvad skal I som arbejdsplads være opmærksom på for at undgå stress?

Der tages udgangspunkt i, at ansvaret for, og ressourcerne til, at ændre stress og stressorer, skal findes på de fire niveauer:

  1. Organisations-niveauet
  2. Leder-niveauet
  3. Gruppe-niveauet
  4. Individ-niveauet

Formålet med møderne er:

  • At skabe et fælles sprog og en fælles forståelse af, hvad stress er
  • At få indblik i egne og medarbejdernes stresskilder
  • At får mere viden om stress med henblik på at træffe hensigtsmæssige beslutninger i forhold til eget liv og arbejdsliv
  • At få indsigt i, hvilke tiltag lederne kan igangsætte – og på hvilket niveau – for at minimere eller håndtere stress

Det foreslås, at grupperne mødes over fire gange, f.eks. hver anden måned. Alternativt kan der sætte to hele dage af med nogle måneders mellemrum.

1 mødegang:
Oplæg: Stadier og symptomer på stress
Diskussion: Hvad kommer man i tanke om hver især under oplægget? Symptomer fra hverdagen hos medarbejdere – erfaringer (cases)
Målsætning: Fokuspunkter som kan praktiseres indtil næste gang, vi mødes

2 mødegang:
Plenum: Hvordan er det gået med målsætning fra sidst, hvad er opdaget/ opnået/ sket?
Oplæg: Betydning af leders egen stress
Diskussion: Hvad kommer man i tanke om hver især under oplægget?Hvordan er det med eget stressniveau og håndtering?
Målsætning: Fokuspunkter som kan praktiseres indtil næste gang, vi mødes

3 mødegang:
Plenum: Hvordan er det gået med målsætning fra sidst, hvad er opdaget/ opnået/ sket?
Oplæg: Samtalen som udgangspunkt ( hvordan tager man hul på en dialog med en medarbejder der er stresset?)
Diskussion: Hvad kommer man i tanke om hver især under oplægget? Egne erfaringer (cases) med samtaler? + øvelser
Målsætning: Fokuspunkter som kan praktiseres indtil næste gang, vi mødes

4 mødegang:
Plenum: Hvordan er det gået med målsætning fra sidst, hvad er opdaget/ opnået/ sket?
Oplæg: Håndtering af en stresset medarbejder eks v sygefravær/ v tilbagekomst
Diskussion: Hvad kommer man i tanke om hver især under oplægget? Erfaringer (cases) mv.
Målsætning: Fokuspunkter som kan praktiseres videre + evt med supervision/ coaching

Ovenstående skal læses om et generelt oplæg, som kan tilpasses efter behov.