Hej,For 1½ år siden gik jeg ned med stress pga et uoverskueligt job, samtidig med at min far fik en mindre blodprop. Stressen gav mig en del panikangst anfald, som dog gik over efter et par uger.

På daværende tidspunkt fik jeg en del hjælp over mail af Peter Kofoed hos jer, men nu synes jeg, at det går ned af bakke igen.

For snart et år siden skiftede jeg job pga. stressen og fik en drømme-stilling med en fantastisk forstående chef, som lægger stor vægt på, at man har det godt og er afslappet i arbejdsdagen.

I starten gik det rigtig godt, men de sidste 8-9 måneder har jeg døjet en del med angst. Jeg har læst en del i brochurer og på nettet og kom i sin tid frem til, at det mindede utroligt meget om generaliseret angst, da angsten kom og gik uden grund, men efterhånden synes jeg, at jeg kan se et mønster:

Når jeg vågner om morgenen i hverdagene, så spænder min krop og, jeg kan mærke en svag angst. Når jeg kommer på arbejde, stiger angsten, jeg bliver klam i hænderne, får svedeture, får tics omkring øjnene, får svært ved at fokusere, bliver svimmel og alting virker “uvirkeligt”. Til frokost er jeg tit nervøs for at skulle kaste op, og min vejrtrækning er meget anspændt. Min hals snørrer også meget sammen. Det er også som om, at min hjerne “slår fra”, og jeg har meget svært ved at tænke og koncentrere mig, hvilket er alfa omega i mit job som IT programmør. Det resulterer i dage, hvor jeg ikke får lavet noget som helst konstruktivt.

Efter arbejde og i weekenderne er det dog sjældent et problem, eller i hvert fald i væsentligt mindre grad.

Jeg føler mig ikke specielt stresset i mit job, og har ikke længere uoverskuelige opgaver som i mit tidligere job. Men når angsten gør min hjerne “tåget”, så har jeg som sagt svært ved at få lavet noget, og det kan godt virke en smule stressende og resulterer i dårlig samvittighed overfor mine kollegaer og chef.

Er det generaliseret angst, en slags arbejds-fobi eller måske stress igen? Og er det noget, jeg kan få hjælp til? Jeg har forsøgt selv at dæmpe min angst ved at løbetræne, gå til yoga, læse en del om stress/angst og prøve at tænke rationelt når min krop driller, men det hjælper sjældent nok.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Frank

Hej Frank.

Jeg kan godt huske dig. Jeg mener, at jeg anbefalede dig at søge hjælp hos en terapeut, der ved noget om angst.

Dine reaktioner kan delvis forklares med et efterslæb fra den stress, du var ude i tidligere. Det kan gøre os mere stressfølsomme, men jeg er overbevist om, at den/de over-belastninger, du har været igennem, har åbnet til noget eksistentiel angst i dig.
Det kan du ikke forandre uden professionel hjælp.

Til gengæld tror jeg du hurtigt vil få glæde af det, fordi du allerede har arbejdet med din angst. Angsten er måske præstationsangst, og angsten for ikke at være god nok. Jeg vil anbefale dig en terapeut hvis navn jeg sender dig direkte.

Du kan også med fordel læse en bog om traumatisering og hjernen. Den hedder “Væk tigeren” af Peter Levine fra Borgens Forlag.

Jeg tror, det er terapi der skal til, så du ikke skal leve på den måde resten af dit liv. Har du modstand på at gå i noget terapi, så tror jeg, at prisen for at lade være, er alt for høj.

Med venlig hilsen

Peter Koefod
Psykoterapeut og stresskonsulent
Center for Stress og Trivsel